De GDPR-wetgeving: ben jij er helemaal klaar voor?

De GDPR-wetgeving: ben jij er helemaal klaar voor?

25 mei 2018, dé dag waar maandenlang over gespeculeerd werd: de GDPR-wetgeving die officieel wordt ingevoerd. Iedereen moest en zou volledig in orde zijn met alle regeltjes. Veel heisa en veel paniek. En toen werd het stil… Of toch niet?

Wat velen niet weten is dat 25 mei 2018 de GDPR werd ingevoerd, maar dat deze nog gevolgd wordt door een overgangsperiode. Dit is de reden dat er nog niet veel boetes werden uitgedeeld. De Wet bescherming Persoonsgegevens is namelijk nog van toepassing. Dit wil echter niet zeggen dat je je niet verder hoeft in te zetten om in orde te zijn: vanaf 25 mei 2020 wordt er namelijk van elke organisatie verwacht volledig in orde te zijn voor de GDPR-wetgeving. Toezichthouders kunnen vanaf dat moment dus boetes opleggen die ook onder de nieuwe wetgeving vallen. En wat valt daar precies onder: alle gegevens met betrekking tot een persoon zoals een naam, adres of telefoonnummer, maar ook wat er in een online winkelmandje wordt gestopt en reacties op social media.

Waar moet ik rekening mee houden?

Twijfel jij of je volledig in orde bent? We geven even een overzichtelijke checklist mee waarmee je rekening moet houden:

  • Je verzamelt enkel de gegevens van je klanten die je écht nodig hebt.
  • Laat op een begrijpbare en duidelijke manier weten welke gegevens je verzamelt en hoe je ze verwerkt.
  • Je kan toestemming van je (potentiële klanten) voorleggen om hen te mogen contacteren.
  • Jouw privacyverklaring is volledig up-to-date en op een goede manier opgesteld.
  • Je verwijdert de gegevens van diegenen die wensen ‘vergeten’ te worden.
  • Wanneer je klanten hun gegevens willen overdragen naar een andere dienstverlener, mag je dit niet weigeren en ben je bereid dit te doen.

Wij helpen graag

Is en blijft dit een warboel voor jou? Neem gerust contact op met VBdesign. Wij kijken graag met jou mee op welke vlakken jij nog kan verbeteren!

Bekijk onze andere relevante artikels

Tips & tricks om beter te scoren in Google

Je wilt waarschijnlijk dat je website bovenaan de zoekresultaten van Google komt te staan. Hiervoor moet je verschillende dingen doen. Ontdek de tips hier.

Tips om gemakkelijk je doelgroep aan te spreken

Eén van de belangrijkste begrippen in de zakenwereld: de doelgroep. Je moet ze bereiken en overtuigen om te kiezen voor jouw bedrijf. Maar hoe?

Communicatie, nu belangrijker dan ooit

Tijdens deze onzekere periode is communicatie heel belangrijk, zeker tussen bedrijven en hun klanten. We geven je tips hoe je dit het beste aanpakt.