De gevolgen van de BERT-update van Google

Eind oktober 2019 bracht Google een grote update in haar zoekalgoritme uit: de BERT-update. (Niet te verwarren met onze zaakvoerder Bert 😉). De belangrijkste taak van een zoekmachine is een zo juist mogelijk resultaat tonen aan de persoon die bepaalde woorden ingeeft. Hierbij is het begrijpen van de ingegeven termen door Google heel belangrijk. En dat is nu net een van de grootste verbeteringen met deze update.

Google voert meermaals per week kleine updates uit, maar deze worden op de achtergrond uitgevoerd zonder aankondiging. Vorig jaar in oktober kwam er een zeer grote BERT-update aan die het zoeken met de zoekmachine voorgoed zou veranderen. Dit staat voor Bidirectional Encoded Representations from Transformers. Na de uitrol van BERT is de context van de zoekopdracht centraal komen te staan.

De invloed van de BERT-update

Wat voor invloed heeft dit gehad op de zoekresultaten? Laten we even een praktisch voorbeeld bekijken: het is avond en je bent op zoek naar een lekker gerechtje met room. De Google zoekopdracht? ‘Pastagerecht met room’. Voor de update kreeg je gerechten zowel met als zonder room te zien, maar het woord room zat er wel in verwerkt. Nu wordt er gekeken naar de context, en niet enkel de kernwoorden. Het woord ‘met’ weegt nu dus veel harder door dan voor deze BERT-update.

Waar houd je best rekening mee?

Nu is deze update natuurlijk heel fijn voor wanneer je op zoek bent naar een oplossing voor je probleem, maar hoe zit het met jouw website? Voor de BERT-update was optimalisatie van je website al belangrijk, maar nu is het nog belangrijker geworden. Waarmee moet jij of je websitebouwer rekening houden? We zetten even enkele puntjes op een rijtje:

  • De structuur van je website: zoals daarjuist besproken, zal Google dus rekening houden met de context, en dat zal Google dus ook doen met je website. Probeer dus een duidelijke structuur op te zetten in je website, zodat Google het geheel goed kan indexeren.
  • Snelheid: trage websites zullen minder goed scoren. Probeer er dus zeker rekening mee te houden dat er niet te veel ingeladen moet worden, en al zeker geen al te grote afbeeldingen.
  • Content op je website: werk met unieke content en kopieer dus niet zomaar teksten van andere websites. Kijk naar je eigen doelpubliek, wees origineel en geef duidelijke oplossingen en antwoorden op de problemen van je (potentiële) klanten.

Heb je nood aan een goede partner die jouw website goed optimaliseert? Contacteer ons gerust, en wij helpen jou graag verder!

Bekijk onze andere relevante artikels

×