TikTok: een fenomeen onder jongeren, maar ook interessant voor bedrijven?

TikTok: een fenomeen onder jongeren, maar ook interessant voor bedrijven?

Iedereen met een tiener in de omgeving heeft hoogstwaarschijnlijk al te maken gekregen met de korte video’s en catchy muziekjes van de app TikTok. Sommigen liggen uren lang te scrollen, anderen houden zich een namiddag bezig met filmen. TikTok is een social media app die zeer sterk aan het opkomen is, maar liggen daar ook kansen voor bedrijven?

Wat is TikTok?

TikTok is een social media app waar je heel korte video’s kan maken. De mogelijkheden zijn eindeloos: het opnemen van de video kan in kleine stukjes, er kan met tekst gebruikt worden, er zijn geluidseffecten aanwezig, muziek die gebruikt mag worden, filters zoals op Instagram…

De voordelen

Het grootste voordeel van deze video’s is dat er maar een kort concentratievermogen vereist is van de kijkers. Hierdoor moet je op een zeer korte tijd je verhaal vertellen en de mensen overtuigen van jouw capaciteiten. Dit klinkt misschien als een nadeel voor sommige personen, maar als je op een creatieve manier mensen op een zeer korte tijd kan overtuigen, kan je hen natuurlijk nog altijd leiden naar andere sociale media waar geen tijdslimiet aanwezig is voor content.

Nog een ander voordeel van TikTok is de mogelijkheid tot delen. Misschien heb je het zelf al voorbij zien komen op Facebook, Instagram, Whatsapp of Twitter: de video’s van TikTok zijn overal terug te vinden, zelfs al heb je de app zelf niet op je smartphone staan. Wanneer iemand graag een video vanuit TikTok wil delen, is hij slechts een ‘klik’ verwijderd om het op zijn favoriete social medium te delen.

Zijn er ook kansen voor bedrijven aanwezig?

Als je in de verkoop van kunstgebitten zit, zal TikTok misschien niet het ideale medium zijn. Maar je mag het platform zeker niet onderschatten. De gemiddelde doelgroep zijn jongeren van 12 tot 24 jaar, een vrij jong publiek. Maar sommige bedrijven kunnen hier zeer goed op inspelen. Denk hierbij aan Don Bosco Genk, dat haar school op een creatieve manier in de kijker wil zetten. Dit is een perfect voorbeeld van een bedrijf dat jongeren op het platform wil bereiken.

Niet alleen voor scholen

Ook webshops en dienstverleners die een jonger publiek willen aantrekken, kunnen al eens een leuk filmpje op TikTok zetten. Denk hierbij aan:

  • Kappers die een transformatie van een kapsel filmen
  • Restaurants die een simpel gerechtje delen
  • Webshops die tips & tricks tonen met bepaalde producten
  • Sportclubs die graag hun talenten willen tonen
  • En ga zo maar door…

Bij TikTok gaat het dus voornamelijk om creativiteit. Kijk maar eens naar onderstaande video van het Rode Kruis:

Bekijk onze andere relevante artikels

Facebook geeft voorkeur aan snelle websites

Als je website niet snel genoeg reageert, verlies je je bezoekers. Maar nu zal ook Facebook je hiervoor benadelen.