Tips om gemakkelijk je doelgroep aan te spreken

Tips om gemakkelijk je doelgroep aan te spreken

Om je producten of diensten te verkopen, moet je je klanten overtuigen. Maar hoe doe je dit? We geven je enkele tips om je doelgroep juist aan te spreken.

1. Ken je doelgroep

Verzamel data om te zien wat je huidige klanten leuk vinden en speel hier op in. Bijvoorbeeld: zie je dat een klant je productpagina heeft bezocht, maar niks heeft gekocht? Stuur dan een berichtje of target hem/haar met een gerichte boodschap met een herinnering aan het product.

2. Ga na welk medium je doelgroep gebruikt

Zit je doelgroep vooral op Facebook? Plaats dan geen advertenties op Instagram. Post je content waar je doelgroep zich bevindt.

3. Denk vanuit de klant

Denk na wat jouw doelgroep nodig heeft. Waarom zouden zij jouw product kopen? Wat is hun nood op het moment dat ze jouw product kopen?

Denk nu bijvoorbeeld aan iemand die een grasmaaier koopt. De nood die deze persoon heeft, is dat hij zijn gras wil maaien. Om hier op in te spelen kan je een advertentie plaatsen met een foto van een mooie gazon met de tekst: ‘Je gras was nog nooit zo mooi als met onze grasmaaier'. Plaats onder de foto ook een link naar het product op je website. Zo geef je je (potentiële) klanten snel de optie om een grasmaaier uit te kiezen.

4. Spreek de taal van je doelgroep

Je kan je wel voorstellen dat een man van 80 jaar niet aangesproken wil worden met ‘Hey kerel’. Moest je dit willen doen, dan ben je snel klanten kwijt. Denk dus goed na wie je doelgroep is en bedenk hoe zij graag aangesproken willen worden.

Bij VBdesign bestaat de doelgroep uit KMO’s. Wij hebben de keuze gemaakt om hen met 'je' of 'jij' aan te spreken. Op deze manier willen we de afstand tussen ons en de klanten graag zo klein mogelijk maken, en willen we toegankelijk overkomen.

5. Creëer waarde: post relevante content

Om even terug te komen op de grasmaaiers: plaats geen berichten met lekkere recepten als je grasmaaiers verkoopt. Het klinkt wat banaal, maar dat is onze boodschap. Denk na wat je doelgroep zoekt en vooral wat ze nodig heeft. Plaats aan de hand hiervan blogs, foto’s, teksten, advertenties enzovoort.

6. Personaliseer je boodschappen

Wanneer een mail begint met ‘Beste,’ zonder een naam, voelen we ons niet aangesproken. We weten dan dat het een massabericht was. Gelukkig kan je persoonlijke berichten versturen via Word, Excel en Outlook zonder alle mailtjes apart op te moeten stellen. Je kan ook handige tools gebruiken zoals Mailchip en Mailerlite.

7. Stel vragen en geef zelf de antwoorden

Als je weet wat de noden zijn van je klanten, kan je er vragen over stellen.

Bijvoorbeeld: Een fietsenwinkel wilt zijn klanten aanspreken. Een deel van zijn klanten hebben nood aan een nieuw voorlicht. Hij kan op zijn Facebookpagina het volgende zetten: ‘Bijna zomer, dat betekent weer tijd om weer lekker te gaan fietsen. Maar is je fiets wel in orde?’.

Door deze vraag gaan de lezers nadenken over hun eigen fiets. "Is mijn fiets inderdaad wel in orde?" "Waar kan ik deze best even laten nakijken?" Je wil niet dat ze op Google andere fietsenmakers gaan opzoeken. Daarom geef je best zelf het antwoord in je eigen post: ‘Bijna zomer, dat betekent weer tijd om weer lekker te gaan fietsen. Maar is je fiets wel in orde? Kom even langs bij ons in de winkel en binnen een half uurtje is je fiets weer helemaal paraat!’

8. Stel advertenties op

Als je weet waar je doelgroep zit, kan je je focussen op dat medium. Maar misschien wil je toch wat meer mensen bereiken dan enkel met organische berichten. Denk er over na om advertenties in te stellen. Je kiest zelf hoeveel geld je erin investeert en je kan je doelgroep goed afbakenen. We sommen een paar media op waar je op kan adverteren:

  • Google
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Pinterest
  • YouTube

9. Laat zien dat je kwaliteit levert

Je klanten willen weten wie hen kan helpen met hun probleem, maar vooral wie hen goéd kan helpen met dit probleem. Laat dit uitschijnen met je media door bijvoorbeeld reviews van tevreden klanten toegankelijk te maken. Laat uitschijnen dat je kwaliteit levert.

10. Wees consistent met je boodschappen

Als je een huisstijl hebt, is het best deze te gebruiken in al jouw communicatie en deze lijn overal door te trekken.

Heb je bij tip 4 bijvoorbeeld besloten dat je lezers gaat aanspreken met ‘jij’, doe dit dan altijd. Het geeft een vorm van orde aan je media en zo is je content goed leesbaar.

Hopelijk hebben we jou wat kunnen helpen of aan het denken kunnen zetten met dit blogartikel. Heb je vragen of tips voor ons? Laat het ons zeker weten op hallo@vbdesign.be

Bekijk onze andere relevante artikels

Tips & tricks om beter te scoren in Google

Je wilt waarschijnlijk dat je website bovenaan de zoekresultaten van Google komt te staan. Hiervoor moet je verschillende dingen doen. Ontdek de tips hier.

Communicatie, nu belangrijker dan ooit

Tijdens deze onzekere periode is communicatie heel belangrijk, zeker tussen bedrijven en hun klanten. We geven je tips hoe je dit het beste aanpakt.

Ondernemers, tijd voor creativiteit!

Het coronavirus zorgt ervoor dat bedrijven stil liggen. Maar meerdere ondernemers, artiesten en zelfs pastoors bewijzen met creativiteit dat het anders kan!