Tips & tricks om beter te scoren in Google

Tips & tricks om beter te scoren in Google

Google geeft je website een score. Op basis van deze score kom je hoger of lager te staan in de zoekmachine ten opzichte van anderen die over dezelfde onderwerpen communiceren. Door je website te optimaliseren kom je hoger in deze rangschikking en ben je sneller zichtbaar. Maar hoe doe je dit? We geven je enkele puntjes waarmee je aan de slag kan.

1. Deel relevante informatie op je website

Google wil gebruikers van de zoekmachine helpen met de juiste informatie te vinden, en dan nog liefst zo snel mogelijk. Wanneer je relevante informatie deelt, zullen de bezoekers van je website langer op de pagina’s blijven, reacties achterlaten en misschien zelfs je content delen. Google gebruikt deze parameters om je website een score te geven. Dus hoe relevanter de informatie, hoe hoger je score.

2. Doe een zoekwoordenanalyse in Google

Op Google Analytics kan je een zoekwoordenanalyse uitvoeren. Dit is een analyse om te zien naar wat jouw klanten op zoek zijn in Google. Probeer te denken aan alle relevante zoektermen die klanten zouden kunnen gebruiken. Geef deze in en Google geeft je een overzicht van de woorden met verschillende parameters zoals: populariteit van de zoekterm, maar ook hoeveel het zou kosten moest je hiermee willen adverteren.

Met de resultaten van de analyse kan je dus op 2 manieren aan de slag.

1) Verwerk een deel van de zoektermen in de teksten op je website om je score te verbeteren, maar overdrijf hierin zeker niet!

2) Kijk welke zoekterm populair is en een laag concurrentiegehalte heeft (dus een term waar weinig concurrenten op adverteren) en adverteer hier op.

Nog een extra tip: gebruikers zoeken steeds meer zinnen op zoals: ‘waar kan ik een website laten maken’. Denk dus ook aan zinnen bij je analyse 😉

3. Interne en externe links

Zowel interne als externe linken zijn een belangrijk onderdeel op iedere website. We leggen graag even het verschil voor jou uit:

Interne links zijn links die intern blijven op jouw website. Link in je teksten op je website ook even naar andere pagina's, zo klikken mensen spontaan verder wanneer ze iets interessants lezen. "Maar mijn pagina's zijn toch verwerkt in mijn menu?" hoor ik je misschien al denken. Dit klopt, maar wanneer er een flow in jouw website zit en je legt de linken op de juiste plaats, moeten mensen minder moeite doen om tot bij de juiste informatie terecht te komen en blijven ze wat langer rondneuzen.

Een externe link leidt bezoekers van jouw website naar buiten toe. Je wil je bezoekers natuurlijk niet wegjagen, maar soms is een externe link wel handig. Neem nu een voorbeeld aan de KMO-portefeuille. Bied je deze dienst aan, dan kan je gerust op een logo in de footer de link naar de website met informatie over de KMO-portefeuille leggen, dit is best belangrijke informatie voor jouw bezoekers die geïnteresseerd zijn.

Een kleine extra tip hierbij: laat externe linken openen in een nieuw tab in de browser. Zo komen ze weer bij jou terecht wanneer ze de pagina afsluiten en is de kans kleiner dat ze jou vergeten 😉

4. Alt-tekst bij afbeeldingen

Alt-tekst is extra informatie dat je toevoegt aan een afbeelding. Het kost bijna geen moeite om toe te voegen, maar is zeker en vast de moeite waard om in orde te hebben.

De alt-tekst wordt weergeven wanneer de afbeelding op de website niet ingeladen kan worden. Maar ook voor Google is de alt-tekst een zeer belangrijk gegeven. Google kan namelijk geen afbeeldingen inlezen, enkel tekst. Dus Google heeft geen idee of de afbeelding relevant is voor de webpagina of niet. Ziet ze echter een alt-tekst staan met een korte beschrijving van de afbeelding, dan kan ze een inschatting maken en hiervoor de pagina belonen, waardoor ze hoger gerangschikt wordt.

En natuurlijk vergeten we de blinden niet: ook blinde mensen maken gebruik van de computer. Zij beschikken over een soort voorlees-apparaatje dat de website scant en hardop voorleest. Wanneer er een alt-tekst staat, wordt dit ook uitgelezen,

Dit zijn beschrijvende teksten die een gebruiker niet kan zien, maar Google wel. Op deze manier kan Google weten wat er op de afbeelding staat. Maar het is niet alleen handig voor de zoekmachine, ook blinde mensen hebben hier een voordeel aan. Ze gebruiken namelijk een voorleesprogramma om websites te lezen, en zo kan ook de beschrijving van de afbeelding voorgelezen worden aan de hand van de alt-tekst.

5. Structuur!

Google wil dat je website gebruiksvriendelijk is. Een manier om dit te laten zien, is door structuur toe te voegen. Enkele manieren om dit te doen zijn:

  • Voeg titels toe aan elke pagina
  • Deel je tekst op in hapklare stukken (alinea’s)
  • Voeg tussentitels toe aan deze alinea’s
  • Gebruik een overzichtelijk menu met duidelijke termen

6. Snelheid van je website

De laadtijd van je website is ook opgenomen in je score. Hoe sneller je website, hoe beter. Om te controleren hoe snel je website is, kan je gebruikmaken van een tool die dit voor jou berekent.

7. Responsive

Steeds meer mensen zoeken informatie op met hun smartphone. Daarom vindt Google het ook belangrijk dat je website responsive is: dat het gebruiksvriendelijk is op verschillende apparaten en op verschillende schermen (laptop, gsm, tablet).

8. De URL

Het is belangrijk dat je URL goed leesbaar is, want zoekmachines analyseren deze om te weten waar de pagina over gaat. Er mogen dus niet gewoon willekeurige getallen in staan. Het zoekwoord van de pagina waarop je je bevindt, staat best ook in de URL.

9. Ga eens kijken bij je concurrenten

Er zijn verschillende tools waarmee je kan kijken op welke vlakken je concurrenten beter scoren en hoe ze dit doen. We lijsten een paar gratis tools voor je op:

  • SEO Quake Toolbar: Hiermee zie je diverse SEO-data van je concurrenten
  • Open Site Explorer en Backlink Watch: hiermee kan je zien hoeveel externe links verwijzen naar de website van je concurrenten
  • Searchmetrics visibility charts: Hiermee zie je de zichtbaarheid van je concurrenten
  • Quicksprout: tool om snel een vergelijkende analyse uit te voeren

Dit waren onze tips om je score in Google te verbeteren. Zou je graag eens een analyse willen van je website? Bij VBdesign kijken we uitgebreid jouw website na en geven we een uitgebreid verslag mee waar de verbeterpunten liggen.

Meer informatie over de anlayse

Heb je vragen of tips voor ons? Laat het ons zeker weten op hallo@vbdesign.be.

Bekijk onze andere relevante artikels

Google gaat mobiele versies van websites indexeren vanaf maart 2021

Onze smartphone wordt ons belangrijkste medium om informatie op te zoeken. Daarom zal Google vanaf maart 2021 mobiele versies van websites indexeren.

De gevolgen van de BERT-update van Google

In oktober 2019 bracht Google een update in haar zoekalgoritme uit: de BERT-update. Waarmee houd je best rekening bij het optimaliseren van je website?

Tips om gemakkelijk je doelgroep aan te spreken

Eén van de belangrijkste begrippen in de zakenwereld: de doelgroep. Je moet ze bereiken en overtuigen om te kiezen voor jouw bedrijf. Maar hoe?