Google updates Panda en Penguin, dit wou je er altijd al over weten!

Google updates Panda en Penguin, dit wou je er altijd al over weten!

Je leest het goed, een panda en een pinguïn speuren het wereldwijde web af op zoek naar inbreuken tegen de richtlijnen van Google. Het zijn namelijk Google updates die je op de vingers zullen tikken als jouw website zich niet aan deze richtlijnen houdt. Maar geen nood in deze blog helpen we jou al een handje op weg om deze twee beestjes en Google te vriend te houden!

Copycats en Google Panda zijn geen vrienden

Wanneer je een zoekterm in de zoekmachine ingeeft gebruikt Google een algoritme om de zoekresultaten te rangschikken. Panda is een codenaam die gegeven is aan één van de Google updates om het algoritme te verbeteren.

In 2011 werd Google Panda gelanceerd. Deze update let voornamelijk op de content van jouw website. Hij houdt van content van een hoge kwaliteit maar heeft een hekel aan content van een lage kwaliteit. Panda zal je belonen als je moeite steekt in het ontwerpen van goede content door je website hoger te plaatsen in de zoekresultaten. Maar wanneer hij jouw content niet goed genoeg vindt zal hij jou bestraffen en jouw website lager plaatsen in de zoekresultaten en zal je dus minder opvallen.

Google updates Panda

 

Hoe zorg je er dan voor dat Panda jouw content goed vindt? Door het creëren van originele content die relevant is voor jouw onderneming. Ga vooral niet kopiëren van andere websites want Panda houdt niet van copycats. Het is niet omdat iets openbaar op het internet staat dat je dit zomaar mag kopiëren. Op het wereldwijde web bestaat er ook zoiets als auteursrecht. Je mag de content enkel overnemen met expliciete toestemming van de auteur en je moet de bron vermelden. Bovendien haal je uit content kopiëren geen SEO voordeel. Google zal niet meerdere versies van hetzelfde artikel in de zoekresultaten laten zien en zal kiezen voor de originele versie ervan.

A penguin doesn’t belong in a farm

Voor linkbuilding zijn er spelregels en Google Penguin is de scheidsrechter die erop toeziet dat iedere website zich aan deze spelregels houdt. Het hebben van relevante externe links (deze worden ook wel backlinks genoemd) komt de vindbaarheid van jouw website ten goede. Maar ook Penguin wil dat deze links kwaliteitsvol zijn en relevant voor jouw onderneming, zijn ze dat niet zal hij een rode kaart trekken. Jouw website zal dan lager in de zoekresultaten verschijnen of zelfs helemaal niet meer terug te vinden zijn. 

Je wilt vooral geen deel uitmaken van een link farm. Dit is een grote groep websites die naar elkaar linken om op die manier de rankings van deze sites in de zoekresultaten te verhogen. Dit is een Black Hat SEO techniek die niet overeenkomt met de richtlijnen van Google. Goede links daarentegen komen voort uit goede content. Wanneer andere websites naar jou linken omdat jouw content relevant is kan je op een autonome manier links opbouwen. Vergeet hierbij niet dat goede linkbuilding tijd kost en dat je niet overhaast te werk moet gaan.

Lukt het je toch niet helemaal om aan goede links te komen kan je nog meer het heft in eigen handen nemen en bijvoorbeeld aan je klanten voorstellen om een blog voor hen te schrijven, op die manier creëer je weer een link naar jouw website. Zie je dit niet zitten dan kan je op jouw website een case maken over jouw realisatie voor een klant waar zij dan op hun beurt naar kunnen linken. Bekijk het als een win-win situatie waarbij de ene partij zorgt voor goede content en de andere partij voor de link.

Google updates Penguin

Wat moet je onthouden van deze Google updates?

Deze Google updates zijn er in de eerste plaats om iedereen op het web een eerlijke kans te geven hoog in de zoekresultaten te verschijnen. Zo voorkomen ze bijvoorbeeld dat jouw website met relevante content en kwalitatieve links toch onderaan de zoekresultaten zou verschijnen door oneerlijke concurrentie van websites die deel uitmaken van een link farm. Op de site ‘Google Search Central’ kan je een volledige lijst terugvinden met de richtlijnen. Hou je dus aan de spelregels en gebruik geen oneerlijke SEO trucjes. Op die manier zullen Panda en Penguin tijdens hun patrouille jouw website niet tegenhouden om hoog in de zoekresultaten te verschijnen.

Bekijk onze andere relevante artikels