Jouw Google Search Ads stappenplan!

Wie weet is een potentiële klant op dit moment wel online op zoek naar jouw producten of diensten, maar wat als hij jou niet kan vinden? Elke dag krijgt Google zo’n 3,5 miljard zoekopdrachten te verwerken en jij wil natuurlijk dat jouw site verschijnt wanneer potentiële klanten jou het hardst nodig hebben. Dit kan door middel van Google Search Ads. In deze blog leggen we jou graag uit hoe je dat precies aanpakt en waar je op moet letten.

The basics van Google Search Ads

Je gaat een Google Ads campagne maken, top! Allereerst zal jou gevraagd worden wat jouw marketingdoel is: sales, leads of websiteverkeer. Kies het doel wat het belangrijkst is voor jouw bedrijf. Het is natuurlijk ook de bedoeling dat mensen jou terugvinden wanneer ze in Google Search iets opzoeken dus kies je voor het zoeknetwerk. Daarna bepaal je op welke apparaten de advertenties getoond mogen worden en op welke locatie(s) ze gericht zijn. Maar dan komt een belangrijke beslissing: het budget maar vooral de biedstrategie.

Google geeft je de keuze of je handmatig wilt bieden of automatisch. Bij handmatig bieden dan bepaal jij hoeveel geld je inzet per zoekwoord om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te verschijnen, bij automatisch bieden zal Google Ads dit voor jou kiezen. Hierbij moet wel gezegd worden dat Google niet over jouw maandelijks budget zal gaan. Google houdt naar eigen zeggen met zoveel mogelijk relevante signalen rekening om het juiste bod in te stellen. Als je handmatig biedt heb je meer controle maar zal je er ook meer tijd in moeten steken. De keuze is aan jou.

Tijd om jouw Responsive Search Ad te maken

De basisinstellingen zijn klaar, nu is het tijd voor het echte werk. Maak een lijst met de zoektermen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Denk hierbij vanuit het standpunt van een potentiële klant en wat je zelf ingeeft op Google als je bijvoorbeeld op zoekt bent naar een product. Tip: in Google Ads heb je bij “Tools & Instellingen” de zoekwoordplanner die jou helpt relevante zoekwoorden te vinden.

Google Search Ads

Google besliste om vanaf 30 juni 2022 te stoppen met de standaard tekstadvertenties dus skippen we meteen naar de Responsive Search Ads. Het is de bedoeling dat je kopteksten, beschrijvingen en een URL (= link naar jouw website of naar een pagina op jouw website) opgeeft om jouw advertentie te maken. Hoe meer kopteksten en beschrijvingen, hoe beter. Want Google zal deze koppen (= titel van de advertentie) en beschrijvingen mixen zodat de beste en meest relevante combinatie voor de zoekopdracht getoond kan worden. Tip: Gebruik enkele zoekwoorden in je kopteksten en beschrijvingen!

Vervolgens kan je door middel van advertentie-extensies extra informatie in jouw Google Search Ads plaatsen. Denk hierbij aan de locatie van je bedrijf of het telefoonnummer. Google Ads smult van deze extensies dus je laat ze best niet achterwege. Kies wel enkel de meest relevante, er zullen maximaal vier extensies per advertentie getoond worden.

Wat na de advertentie?

Proficiat! Je hebt je advertentie gemaakt en potentiële klanten kunnen deze nu zien tijdens het zoeken op Google. Maar hoe weet je dan of die advertentie daadwerkelijk iets oplevert en of mensen er effectief op klikken? Via Google Ads kan je alles in de gaten houden per datum. Geef het programma wel even de tijd om de advertentie regelmatig te tonen en op die manier kwalitatieve data binnen te halen. Ons advies? Evalueer je campagne elke maand. Weet je niet goed waar bij te sturen? Neem dan een kijkje naar de optimalisatie score. Hiermee geeft Google Ads aan op welke manier je jouw advertentie kan verbeteren.

Google Search Ads

Dit stappenplan zet je alvast goed op weg maar natuurlijk is er nog veel meer te vertellen over Google Search Ads. Heb je graag wat meer info specifiek voor jouw bedrijf neem dan gerust contact met ons op. Wil je andere manieren ontdekken om jouw bedrijf bovenaan de zoekresultaten te krijgen? Lees dan zeker onze blog over SEO!

Bekijk onze andere relevante artikels