Marketing en de kracht van gedrag

Denk jij dat je de hele dag door bewuste keuzes maakt? Think again, want dat is niet zo. Het grootste deel van de dag staan we op automatische piloot en hier speelt marketing gretig op in want zowat iedere marketeer wilt jouw keuzes beïnvloeden. Welke technieken ze hiervoor gebruiken? Dat kom je te weten in deze blog!

Emoties versus ratio

Jouw keuzes zijn meer gebaseerd op gevoel dan op ratio. Een gewaagd statement denk je misschien maar toch is het zo. Het impulsieve, onbewuste deel van het brein wat gedrag aanstuurt is altijd actief. Zowat iedere doelstelling die marketeers hebben kan je teruglinken aan gedrag. Laten we een voorbeeld bekijken; je wilt door middel van marketing meer leads genereren en zet dus een advertentie op in LinkedIn. De bedoeling is natuurlijk dat de doelgroep op deze advertentie klikt en klikken is gedrag.

Een effectieve strategie om het gewenste gedrag van de doelgroep te bekomen is dan ook om in te spelen op emoties en associaties. Bedrijven kiezen er vaak voor om positieve gevoelens te koppelen aan het gewenste gedrag zoals humor en sfeer maar er wordt ook ingespeeld op negatieve gevoelens zoals stress en angst die het bedrijf dan kan oplossen. Dit kan door het gebruik van de juiste beelden maar ook woorden kunnen een grote invloed hebben. Zo bestaat er bijvoorbeeld de framing techniek. De meeste mensen krijgen bij het woord plofkip een onbehaaglijk gevoel maar je kan ook positief framen, ‘hou je aandacht op de weg’ zal beter werken dan ‘laat je niet afleiden door het verkeer’. 

Een duwtje in de juiste richting

Nudging, een onderwerp waar best wel wat discussie over bestaat maar wanneer dit op een ethische manier gebruikt wordt is het een zeer effectieve marketingtechniek. Door nudges te gebruiken geef je mensen een subtiel duwtje in de juiste richting. Je gaat de omgeving waar het gedrag plaatsvindt zo inrichten dat het makkelijk wordt om het ‘juiste’ gedrag uit voeren. Een bekend voorbeeld hiervan zijn de getekende voetstapjes in een ziekenhuis die je de weg wijzen naar de trap in plaats van naar de lift.

In deze blog gaan we het hebben over twee soorten nudges. De eerste is de default nudge. Je maakt dan een doelbewuste wijziging in de keuzearchitectuur op een website of in een brief om op die manier de doelgroep een bepaalde richting op te sturen. Zo is het vaak dat wanneer je een bestelling op een website plaatst je automatisch ook ingeschreven wordt op de nieuwsbrief doordat deze optie standaard aangevinkt staat. Een standaardkeuze laten mensen vaak ongewijzigd. Let hier wel mee op, je mag geen opties verbieden.

De tweede soort is de feedback nudge. Hiermee kan je mensen stimuleren om het ‘juiste’ gedrag vol te houden door onmiddellijk feedback te geven nadat het goede gedrag gesteld is. Stel dat je een kleding webshop hebt kan je mensen die een bestelling hebben geplaatst positieve feedback geven door middel van een compliment en een bedankje: ‘Bedankt voor je bestelling, wat een geweldige stijl heb jij! We hopen je snel terug te zien.’

Nudging

Nog enkele marketing tips for the win!

  1. Keep it simple want informatie die het brein eenvoudig kan verwerken, wordt beter opgenomen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je je boodschap best mooi verpakt.
  2. Zorg voor concrete aanwijzingen. Met een simpel en makkelijk handelingsperspectief zoals ‘neem contact op’ wordt het makkelijker voor de doelgroep om het gewenste gedrag ook echt uit te voeren.
  3. Als je wil dat je boodschap in één oogopslag duidelijk overkomt vermijd dan ontkenningen. ‘Roken is slecht’ wordt bijvoorbeeld beter begrepen dan ‘roken is niet goed’.

Heeft deze blog jou meer inzichten gegeven? Fijn! Twijfel je toch nog hoe je je marketingstrategie het best aanpakt? Neem dan gerust contact met ons op.

Bekijk onze andere relevante artikels