Facebook Shop wordt uitgebreid met nieuwe functionaliteiten

Er komen weer heel wat nieuwe mogelijkheden aan voor bedrijven met een online shop op Facebook, dat heeft Mark Zuckerberg zelf aangekondigd op zijn Facebookpagina. Hij heeft het over Instagram Visual Search, Shops op Facebook Marketplace, Shops op Whatsapp en Shop Ads. We lichten ze graag even voor jou toe. 

Instagram Visual Search

Facebook is momenteel aan het werken aan een nieuwe visuele zoektechnologie op Instagram. De technologie zou ongeveer hetzelfde werken als de technologieën gebruikt binnen Snapchat en Pinterest: wanneer je op Instagram iets tegenkomt wat je interessant lijkt, kan je er op klikken en krijg je een voorstel van online shops op Instagram die op dat moment soortgelijke producten aanbieden. Het doel van deze technologie is om foto’s op Instagram meer ‘shoppable’ maken, zodat mensen sneller de weg vinden naar soortgelijke producten die getoond worden. 

Facebook Shop met Instagram Visual Search

Facebook Shops in Marketplace

Elke maand maken meer dan 1 miljard mensen gebruik van Facebook Marketplace. Marketplace is een soort platform waar mensen bijvoorbeeld hun tweedehandszaken aanbieden. Facebook wil het nu gemakkelijker maken voor bedrijven om hun producten aan te bieden, door de Facebook Shops te integreren in de Marketplace, zodat nog meer mensen bereikt kunnen worden. Deze mogelijkheid wordt voorlopig alleen aangekondigd voor bedrijven in de Verenigde Staten, maar wie weet mogen wij dit na verloop van tijd ook verwachten hier in België.

Shops op Whatsapp

Het is geen geheim meer dat Whatsapp, Instagram en Facebook allemaal onder de Facebook-koepel vallen. Het zal binnenkort voor bepaalde landen ook mogelijk zijn om een Facebook Shop te bekijken in Whatsapp, waarna je het bedrijf ook een berichtje kan sturen via Whatsapp voor meer informatie. De Shop hoeft maar eenmalig opgezet te worden om gebruikt te kunnen worden op Facebook, Instagram en Whatsapp. Om welke landen dit precies zal gaan, is nog niet duidelijk.

Facebook Shops op Whatsapp

Shop Ads

En dan als laatste: Shop Ads. Facebook zal binnenkort naast haar huidige advertentiesoorten ook nieuwe manieren voor te adverteren lanceren om zo de online shoppingervaring te personaliseren en de juiste mensen naar de Facebook Shop te leiden. Zo kunnen jouw advertenties nog beter afgestemd worden op je doelpubliek.

Het is momenteel nog even afwachten hoe dit allemaal in zijn werk zal gaan, maar het klinkt veelbelovend.
Wij kijken er alvast naar uit!

P.s.: ben je zelf benieuwd hoe je zo een Facebook Shop opzet? Op de website van Eazy-Webdesign, ons zusterbedrijfje, vind je een interessant blogbericht hierover terug.

Bekijk onze andere relevante artikels