Enkele tips voor een goede website

U bent hier

Steeds vaker krijgen we de vraag van bedrijven om onze feedback te geven over hun website, uiteraard doen we dit met alle plezier! Maar is het niet prettiger om enkele algemene tips te delen met iedereen? Daarom geef ik je graag 5 tips voor een goede website.

1. Kies de doel van je website

Een eerste en essentiële vraag wat je moet stellen is: wat is de doelgroep van je website? Dit klinkt logisch, maar in de praktijk loopt dit het vaakste mis. De valkuil is namelijk dat bedrijven en personen een website bouwen zoals zij vinden dat de website ‘mooi’ of ‘goed’ is. Daarom is het erg belangrijk om te weten wat je doelgroep "mooi" en "goed" vindt. Daarnaast moet je ook de vraag stellen; waarom komt de website er eigenlijk? In deze tijd is het niet meer zo dat je een website moet hebben omdat je concurrent een website. Om het je gemakkelijker te maken, hebben we enkele voorbeelden wat een doel kan zijn van je website:

  • Informeren;
  • Verkopen;
  • Iemand ergens toe zetten;
  • Amuseren;
  • Inspireren;
  • community;
  • Administratie;

Zodra je doel bekend is, kun je al gerichte websites laten bouwen. Tijdens de bouw van je website moet de doelgroep en het doel van de website constant centraal staan. Alleen zo weet je zeker dat er straks een website staat, welke je doelgroep graag bezoekt. Hierdoor zal je website ook meer omzet maken!

2. Look & Feel

De look & feel wordt meestal bepaald door de huisstijl van jou bedrijf. Echter heeft niet elke zaak een specifiek huisstijl, in dat geval kan je je logo als uitgangspunt nemen. Heb je een bedrijf dat al langer opereert met dezelfde logo? Dan is het ook logisch dat de look & feel van je website hierop wordt aangepast en in dezelfde stijl ontwikkelt zal worden. Als start-up bedrijf weet je meestal niet met welke kleuren je wilt werken op je website, in dat geval zal de kleurelementen van je logo toegevoegd worden aan de website of ontwikkelen we graag een op maat gemaakte huisstijl.

3. Content is de koning van je website!

Ik zeg het wel dagelijks tegen onze klanten: "content is één van de belangrijkste elementen op je website". Voor de mensen die niet weten wat content is, zal ik het kort uitleggen. Content is een verzamelwoord voor alle teksten, afbeeldingen en video's op de website. In eerste plaats is het zo belangrijk omdat content de primaire reden is voor een bezoeker om een website te bezoeken. Ben je bijvoorbeeld een belastingadviseur en heb je een website? Zorg er dan voor dat er goede teksten op je website aanwezig zijn die exact beschrijven waarom ze juist bij jou moeten zijn en niet bij je concurrent. Laat niets aan het toeval over. Weet dat je met teksten heel veel kunt zeggen en uitleggen, maar één afbeelding vaak meer zegt dan 1000 woorden en één video weer meer zegt dan 1000 afbeeldingen.

Daarnaast is voor zoekmachines zoals Google erg belangrijk en vaak zelfs doorslaggevend om goede content te hebben. Google indexeert websites namelijk aan de hand van alle teksten die aanwezig zijn op de website. Door de teksten op de website weet Google om wat voor website het gaat en dat zorgt ervoor dat je wordt weergegeven in de zoekresultaten zodra iemand zoekt op woorden die met jouw dienst of product te maken hebben.

4. Laadtijd

Niets is zo vervelend als een website die te langzaam inlaadt. Je kent het vast wel. Je wilt een website bezoeken en het duurt een eeuwigheid voor de webpagina volledig is ingeladen. Voor bezoekers is dit één van de belangrijkste redenen om de website te verlaten, daardoor verlies je veel omzet op jaarbasis. Uit onderzoek is gebleken dat de laadtijd van je website maximaal 1 seconden acceptabel is. Alles wat langer dan 1 seconden is, zou eigenlijk al te lang zjin. Een handige tool om de laadtijd van je website te testen is Pingdom.

Extra tip: wist je trouwens al dat Facebook advertenties tragere websites ook gaat bestraffen? meer informatie lees je in ons vorig blogartikel.

5. Contactpagina

Een goede website kan niet zonder een goede contactpagina. Het stelt de bezoekers in de gelegenheid om contact met je op te nemen. Vermeld daarom altijd in ieder geval het bezoekadres en telefoonnummer op de contactpagina. Het is verstandig om een vaste telefoonnummer te hebben omdat dit het nodige vertrouwen wekt.

Extra tip: Kies voor VBdesign

Wist je dat VBdesign al meer dan 5 jaar ervaring heeft in het ontwikkelen van websites in Drupal en Wordpress? Op basis van deze kennis kunnen we ervoor zorgen dat je website met (kleine) aanpassingen (zonder volledig een nieuwe website te ontwikkelen) goed draait met bovenstaande tips. Meer informatie? Neem gerust contact met ons op