Hoe maak je de perfecte landingspagina?

U bent hier

Wil je dat je bezoekers echt kopen op je website? Gebruik dan steeds een geoptimaliseerde landingspagina.
In dit artikel leren we 7 regels voor een ideale landingspagina:

1. Duidelijk en efficiënt communiceren

Wat is het probleem of wat zijn de pijnpunten die je klant voelt? Leg duidelijk uit wat jouw product of bedrijf doet. Laat zien hoe je de pijnpunten van je doelgroep zal aanpakken, leg tenslotte aan je doelgroep uit wat de beste oplossing is die je kan aanbieden.

2. Zorg voor een goede onderverdeling

De best converterende landingspagina’s beginnen altijd met een foto of video, gevolgd door een inspirerende titel en 3 - 5 voordelen van je product/dienst. In de volgende stap kan je een voorbeeld van je product of dienst tonen, samen met enkele vertrouwde elementen zoals reviews of blog artikels. Uiteraard wil je je product of dienst ook verkopen, dus een duidelijk formulier of call-to-action knop mag zeker niet ontbreken.

3. Maak een formulier dat converteert

Een formulier op je landingspagina is in de meeste gevallen bedoeld om leads binnen te halen. Het aantal invulvelden is afhankelijk van de gegevens die je nodig hebt. Wanneer je bv vraagt naar enkel het e-mailadres zal 41% een e-mailadres van het bedrijf geven. Toen we gevraagd hebben naar het beste e-mailadres van het bedrijf, kregen we 47% reactie. We zijn nog een stapje verder gegaan en vroegen naar een zakelijk e-mailadres waardoor we maar liefst 65% bedrijfs e-mailadressen kregen.

4. Test de beste versie door gebruik te maken van A/B testing

Om uit te testen wat het beste scoort bij je doelgroep, probeer je steeds een A/B test uit. Dit is ideaal om meerdere versies van je landingspagina uit te testen. Wij hebben dit uitgetest door enkele verschillen te maken in onze woordkeuze. Hierdoor kregen we het volgende resultaat: ‘Uw gratis e-book’ converteert minder dan ‘mijn gratis e-book’. Ook met het woord ‘krijgen’ kregen we minder conversie dan met ‘klik’ in een call-to-action.

5. Vermijd onnodige interacties

Alle interacties op een landingspagina veroorzaken enige vorm van afleiding. Dit kan in je voordeel of nadeel werken als het gaat om conversie. Carousels zorgen voor bijna 90% een doorklik, maar dit enkel op de eerste slide / afbeelding. Het is daarom beter om je carousel te vervangen door 1 aantrekkelijk beeld. Houd interacties dus minimaal wanneer je meer conversies wenst.

6. Omdat…

Omdat is het meest succesvolle woord voor conversie in je landingspagina. Denk er eens even over na… Als we ons als kind afvragen waarom, kregen we steeds het woord ‘omdat’. Pagina’s die meerdere keren het woord ‘omdat’ gebruiken zullen meer conversies krijgen dan pagina’s die het woord minder of helemaal niet gebruiken.

7. Schrijf voor je doelgroep

Wanneer je de perfecte landingspagina overweegt, is het belangrijk dat bezoekers zich aanmelden op je dienst of product. Zorg steeds voor gebruiksgemak en begrijp wat je wilt overbrengen. Als je je website enkel volsteekt met zoekwoorden, zal de landingspagina moeilijker te begrijpen zijn voor je ideale doelgroep. Hierdoor zal conversie sneller afnemen.

Ook interessant voor jou:

Drupal vs. WordPress: kom precies te weten wat jij nodig hebt!

Er zijn talrijke contentmanagementsystemen (CMS) te vinden, maar laat ik jullie even de kenmerken geven van mijn...

Lees verder
SEO of SOS? Laat je website gratis analyseren door VBdesign
SEO of SOS? Laat je website gratis analyseren door VBdesign

Laat jouw website testen met de gratis SEO analyse tool van VBdesign en krijg een gepersonaliseerde audit.

Lees verder