Loading...

Van succesvolle winkel naar webshop

U bent hier

Lockwood, de skateshop van (ex-)prof-skater Sven Aerts is reeds 21 jaar een gevestigde waarde in de Belgische & Europese skatescene. De shop inspireerde tien jaar geleden Svens vrouw Lina Fredriksson om haar eigen premium sneaker- en kledingwinkel Avenue te openen in Antwerpen, vlak naast de Lockwood winkel. Een tweetal jaar geleden besloten beide shops om naast hun fysieke winkel ook een webshop openen. Mét succes, het aantal bestellingen blijft maand na maand groeien.

Van offline naar online

“Zowel offline als online draait alles bij ons rond exclusiviteit. Met onze skateshop Lockwood richten we ons natuurlijk al op een behoorlijk niche markt. Maar ook met Avenue willen we exclusieve sneakers en kleding aanbieden die je niet op elke hoek van de straat vindt. Die strategie merk je ook aan de bestellingen die we binnen krijgen. Van Amerika tot zelfs in Azië, mensen van over heel de wereld plaatsen bestellingen in onze webshops. Dit terwijl we eigenlijk amper aan marketing doen. Mensen gaan zelf op zoek naar deze exclusieve producten en komen zo al snel bij ons terecht.”

Wat zijn voor jullie de grootste challenges?

“Eén van de grootste uitdagingen voor ons zijn de schommelingen qua producten. Elk seizoen zijn er weer nieuwe trends en het is soms moeilijk inschatten welke producten goed gaan scoren. Ook de overstap van ons oude webshopsysteem naar Lightspeed, nu iets méér dan een half jaar gelden, was één van onze grootste uitdagingen tot nog toe. Zo’n wijziging heeft immers een grote impact op vele vlakken en dient daarom zo vlekkeloos mogelijk te verlopen.

Hoe combineren jullie de winkels met de webshop? Omni-channel

“We werken met een gedeelde voorraad. De webshops en onze fysieke winkels gebruiken dus dezelfde stock. Wat soms wel eens voor problemen kan zorgen. Het komt wel eens voor dat iemand een product in de webshop bestelt wat nadien niet meer in voorraad blijkt te zijn omdat iemand even voordien in de winkel het laatste exemplaar heeft gekocht.”

Hoe ziet jullie verzendproces er nu uit?

“Alles begint bij het printen van de pakbonnen. Met deze pakbonnen gaan onze medewerkers naar het magazijn om de bestelling te picken en te checken of alle producten nog op voorraad zijn. Vervolgens printen we in onze SendCloud account automatisch de bijhorende verzendlabels. In de late namiddag komt DPD dan onze pakjes ophalen.”

Hoe zien jullie de toekomst van beide (web)shops?

“We zien nog steeds groei, zowel online als offline. Blijft dit zo verder gaan, dan zullen we met ons magazijn moeten uitwijken naar grotere locatie. Ook het openen van fysieke winkels in andere steden behoort tot de mogelijkheden. Voorlopig zijn er evenwel nog geen concrete plannen, we zien wel wat de  toekomst  brengt. Wel kijken we reikhalzend uit naar de lancering van onze eigen Avenue sneaker in samenwerking met Adidas. De Adidas Consortium x Avenue EQT support 93/16 zal over de hele wereld beschikbaar zijn in de exclusievere sneakershops. Een mooie bekroning van 10 jaar hard werken.”