Loading...

Wat kost een website?

U bent hier

De meest gestelde vraag dat we krijgen is zeker en vast “wat kost een website”? Deze vraag is gemakkelijk gesteld, maar het antwoord is een stuk complexer.

een website is meer een dienst dan een product. De dienst is de relatie die we met de klanten willen opbouwen, streven naar mooie, goed navigeerbare websites die meegroeien met je bedrijf. Dus geen product dat we net als een pak waspoeder zouden afgeven en er niet meer naar om zouden kijken.

Anderzijds zijn er wel enkele kosten die meer productgerelateerd zijn. Denk aan de kost van de domeinnaam (het webadres), de hosting (de server waarop je website draait) of het CMS-systeem. Het productgerelateerde deel van de website is zeker niet bepalend voor een hoge of lage kostprijs: hosting en domeinnaam kosten tussen de 120€ en 250€ per jaar en het CMS-systeem waar wij mee werken, Drupal, is open source en gratis. Maar het werk is uiteraard niet gratis!

Factoren die de kostprijs van een website bepalen

De voornaamste factoren die de kostprijs van de website bepalen zijn de volgende:

  • Bestaat er een huisstijl van jouw bedrijf? Indien niet, dan moet die nog gemaakt of aangeleverd worden. Zonder adequate huisstijl beschikken we niet over kleuren, lettertypes en een stijl om mee te werken.
  • Is er een algemene marketing strategie? Wat is het doel van de website? Wil je enkel vindbaar zijn met je contactgegevens en wat randinformatie, of wil je echt producten aanbieden? Een zogenaamde brochurewebsite, of een soort statische folder vertaald naar het web, met een homepagina, een over ons en een contactpagina is het gemakkelijkst op te zetten. Ook al zijn die websites klein, elk bedrijf moet op zijn minst over zo een website beschikken, kwestie van een hoop onnodige telefoons (“ben je open”, “wat is je btw-nummer”, “wat is je e-mailadres”) te besparen. Bij een brochurewebsite doe je niet mee aan de race om bovenaan te komen bij Google voor algemene zoektermen. Je gaat er daarentegen van uit dat als mensen je opzoeken, ze je al kennen. De updates zijn minimaal, neem maximaal 3 keer per jaar. De overweging of een CMS (zodat je zelf inhoud kan invoegen) nodig is moet zeker gemaakt worden. Een stap verder dan de brochurewebsites zijn er websites die meedoen bij de ranking van Google om leads binnen te halen. Deze websites moeten geoptimaliseerd worden met SEO (zoekmachineoptimalisatie), er moet voldoende inhoud op staan en deze inhoud moet regelmatig aangevuld worden. Eventueel wordt aanvullend ook budget uitgetrokken voor online advertenties om bezoekers naar de website te lokken. Een laatste groep websites zijn de websites waar ook producten aan de man worden gebracht, met winkelkarretjes, betalingsmogelijkheden, een back-office, de zogenaamde webshops. Het verschil in prijs tussen de brochurewebsite en de webshop is uiteraard groot.
  • Is er al nagedacht over de inhoud en de functionaliteit? Indien niet, dan moeten we een content strategie opzetten waarbij de verwachte inhoud in overeenstemming gebracht wordt met de blokken, menu’s en navigatiestructuur. Meestal maken we in deze fase wireframes op, waar we heel droog (zonder visuele opsmuk) de inhoud en de structuur van alle layouts weergeven.
  • Moet er een grafisch ontwerp op maat gemaakt worden? Indien ja, dan moeten we een graficus aan het werk zetten die met een tekenprogramma (zoals Photoshop, InDesign of Illustrator) een aantrekkelijk ontwerp maakt. De ontwerper in kwestie krijgt dan een korte briefing, volgend op de content strategie en de wireframes.
  • Wat zijn de vereisten naar browsercompatibiliteit? Daarmee bedoelen we de browsers waarvoor de website moet geoptimaliseerd worden. Standaard ontwikkelen we voor alle moderne browsers en voor Internet Explorer 9,10 en 11. Soms nemen we Internet Explorer 8 ook mee, afhankelijk van de bezoekersstatistieken van de website. Indien we een website moeten ontwikkelen die ook op Internet Explorer 6 werkt, dan zal de prijs sterk stijgen. Deze browsers hebben aparte stylesheets nodig, waardoor je dubbel werk moet doen.
  • Moet de website gemakkelijk benaderbaar zijn op mobiel en tablet? Indien wel, dan maken we een responsive website. Een responsive website maken is een stuk moeilijker dan een website met vaste dimensies. Een responsive website schaalt mee met de breedte van het scherm in kwestie, zodat we rekening moeten houden met een heleboel breedtes. Een menu dat op een desktop scherm in de breedte staat bijvoorbeeld, moet op tablet een andere weergave krijgen, bijvoorbeeld het logo gecentreerd boven het menu in plaats van ernaast en op mobiel moeten we meestal een uitklapmenu uitwerken. Hier wordt de breuklijn gevormd tussen een echte stielman en de amateurs. Zonder de nodige ervaring kan niemand een degelijke responsive maatwerkwebsite uitwerken.

Wat is nu de kostprijs van een website?

De kostprijs van een website bepalen is dus niet gemakkelijk en afhankelijk van een heleboel factoren. Toch kunnen we enkele heel algemene groepen aflijnen:

  • Basispakket: In dit pakket zal er een website ontwikkeld worden zonder beheerssysteem (CMS): 1500 tot 2000 euro
  • Standaardpakket: Via het standaardpakket krijg je een website incl. CMS systeem en afhankelijk van het budget een CMS systeem incl. een voorgeïnstalleerd thema: 2000 tot 2800 euro
  • Gemiddelde KMO-website: maatwerk op basis van content strategie, een ontwerp op maat en inbouwen in een CMS-systeem met de basis SEO-modules, responsive front-end webdesign. In dit segment vallen de meeste website die we maken: 2800 tot 5000 euro
  • Grote websites: grote websites hebben meer maatwerkonderdelen. Bijvoorbeeld het inbouwen van Domain Access of een webshop: vanaf 5000 euro


Zie een website niet als een kost, maar als een bron van inkomsten!

Wat je website ook kost, wij doen er alles aan om je website winst te laten maken. Zie het niet als een kost maar als een bron van inkomsten!

Een website is één van de goedkoopste vormen van reclame die je kan maken. Een website is bijvoorbeeld veel gerichter dan een advertentie in een krant of magazine, het gaat ook veel langer mee.