Waarom de juiste tone of voice zo belangrijk is voor jouw bedrijf

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is. Dat is zowat de belangrijkste les uit deze blog. Alleen hoe kom je erachter welke de juiste tone of voice voor jouw bedrijf is? Heb je vandaag een consistente tone of voice of zwalpt deze regelmatig zowat alle kanten op? Ontdek hier hoe je de stem van jouw bedrijf kan vinden!

Die tone of voice, waarvoor dient dat nu precies?

De aandacht van het publiek trekken, het lijkt tegenwoordig wel een gevecht tussen merken op social media. Iedereen wil dat zijn of haar content opvalt maar dat lukt niet zonder jou te onderscheiden. Hoe je dan wel kan opvallen? Met een onderscheidende tone of voice die ervoor zal zorgen dat het publiek jouw merk zal herkennen tegenover de concurrentie. Alleen loopt het hier vaak fout…

“We moeten gewoon praten zoals onze doelgroep en dan komt dat wel in de sacoche.” Nee toch niet. Een zakenman hoeft echt niet altijd met vakjargon aangesproken te worden, dat kan zelfs irritatie opwekken. YOLO en LOL in je posts gebruiken zal er niet voor zorgen dat studenten meer geneigd zijn om jouw posts te lezen. De affiniteit met jouw merk opbouwen kan alleen door je authentieke zelf te zijn. Hiervoor moeten we even terug naar toen het allemaal begon.

Zet je hersenen even op mute

Of toch het rationele gedeelte. Achter jouw bedrijf of merk zit sowieso een gevoel. Laten we daarmee beginnen. Toen je jouw bedrijf opstartte voelde je sowieso een emotie, welke? Waarom startte jij het op? Wat wou jij uitstralen naar je klanten? Daar, dat is het, jouw merkpersoonlijkheid, het eerste element dat je nodig hebt om de tone of voice te bepalen.

Begin je met dit element is de kans groot dat de andere twee elementen namelijk rekening houden met je publiek en je concurrenten niet na-apen geen probleem meer zijn. Zo zal een ouderwets merk geen jongeren als doelpubliek hebben. Dat is een probleem wat zichzelf zowat oplost. Oké maar hoe zit het dan met de concurrentie? Onthoud dan goed dat een uil een uil is maar ze er bijlange niet hetzelfde uitzien. Je bent vertrokken vanuit jouw merkpersoonlijkheid en er is geen enkele concurrent die exact hetzelfde zal zijn want ieder persoon en dus ook ieder merk is uniek!

PS: Mocht je er toch nog aan twijfelen of alle uilen er niet ongeveer hetzelfde uitzien dan bewijzen we graag het tegendeel: 

mute brain
Uilen

Ben jij een wijze uil of een kleurrijke paradijsvogel?

Nu je weet hoe jouw merkpersoonlijkheid in elkaar zit kan je je content hier aan aanpassen. Heb je het liever over de feiten? Of er mag wel eens een leuke kwinkslag inzitten? Laat je je publiek graag nadenken? Of moedig je hen aan om uitdagingen aan te gaan? Je hoort het al, die tone of voice kan alle kanten op maar eens je hem hebt hou hem dan goed vast! Heb je hem beet maar weet je toch niet goed hoe je hem kan toepassen dan kan deze blog: “Tone of voice in de praktijk” je een eindje op weg helpen.

Klinkt ‘I think I lost my voice…’ herkenbaar in de oren voor jou en geraak je er zelf niet uit. Neem dan gerust contact met ons op!

Bekijk onze andere relevante artikels