Word beter in SEO met de zoekwoord-dino

“Word beter in SEO met de zoekwoord-dino.” We horen het jou al denken: “Hoezo kan een dino mij helpen om beter te worden in SEO?” Dat kan! Hij is namelijk een handig hulpmiddel om de long tail zoekwoorden beter te begrijpen en laat het nu net deze woorden zijn die je SEO succes bepalen.

SEO in een notendop

Laten we beginnen met uit te leggen wat we precies bedoelen met Search Engine Optimization. In het Nederlands staat dit voor zoekmachineoptimalisatie wat zoveel wil zeggen als je website op een bepaalde manier verbeteren zodat deze hoger scoort in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google.

Een grondig zoekwoordenonderzoek ligt aan de basis van goede zoekmachineoptimalisatie. Tijdens dit onderzoek let je op de relevantie van het woord voor jouw onderneming, hoeveel mensen hier maandelijks op zoeken en of het zoekwoord tot conversies kan leiden.

Conversies zijn de sleutel tot succes

Met een conversie bedoelen we dat een bezoeker op jouw website iets doet wat jij graag wil dat hij of zij doet. Enkele voorbeelden hiervan zijn: een offerte aanvragen, een product aankopen op jouw webshop, zich inschrijven op jouw nieuwsbrief enz. 

Wanneer iemand op een heel algemeen zoekwoord zoekt zoals ‘jeansbroek’ dan wil dit nog niet automatisch zeggen dat die persoon effectief een jeansbroek wil kopen. Het zoekwoord is te algemeen, deze persoon weet waarschijnlijk nog niet goed wat hij of zij wil. Iemand die daarentegen zoekt op ‘skinny jeansbroek voor vrouwen’ heeft een veel grotere koopintentie en je wil natuurlijk graag dat deze persoon jouw website opmerkt.

Conclusie? De algemene zoekwoorden zijn best lastig om op te ranken aangezien jouw concurrenten deze zoekwoorden ook maar al te goed kennen. Op specifiekere zoekwoorden wordt minder gezocht, maar je kan er makkelijker op ranken en ze hebben een hogere kans op conversie.

Long tail wat?

Laat je vooral niet vangen aan de naam. Een groot misverstand is dat een long tail zoekterm altijd bestaat uit meerdere woorden, maar dat is niet correct. Het zijn vooral woorden waar niet zoveel op gezocht wordt, ze hebben m.a.w. een laag zoekvolume. Laten we nu de dino erbij halen om te kijken hoe hij ons kan helpen.

Zoekwoord-dino

De kop van de dino staat voor de woorden met een hoog zoekvolume en dus veel concurrentie. Deze zoektermen zijn vaak te algemeen en hier blijven we dus liever van weg. Hoe meer je naar de staart gaat, hoe minder het zoekvolume, hoe minder de concurrentie en hoe specifieker de zoekterm.

Een handige tool om te weten te komen of de zoekwoorden waar jij op wil ranken veel concurrentie bevatten is de ‘Zoekwoordplanner’ van Google Ads. Je geeft gewoon het zoekwoord wat je in gedachten hebt in en de tool geeft je meteen enkele handige resultaten. Zo kan je bijvoorbeeld zien of de concurrentie veel of weinig gebruik maakt van het zoekwoord en hoeveel mensen hier gemiddeld per maand naar zoeken.

Lessen geleerd van de zoekwoord-dino 

Wist je dat de zoekwoorden in de staart 70% van de zoekopdrachten vertegenwoordigen? De kop en het lichaam zijn samen goed voor ongeveer 30% van de zoekopdrachten. Je optimaliseert je website dus best in eerste instantie voor een long tail zoekwoord. Laten we ons voorbeeld er terug bij nemen. Als je een pagina hebt die goed ranked op ‘skinny jeansbroek voor vrouwen’ en daardoor dus een veelbezochte pagina wordt, is er een kans dat je na een tijd vanzelf ook zal ranken op de algemenere zoekterm ‘jeansbroek’. Begin dus aan de staart van de dino en klim zo naar de top!

Bekijk onze andere relevante artikels